Sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinto 2017
YTM Tapani Kokkoselle sekä yhteisöpedagogi (YAMK) Saija Pellikalle
Suomen sosiaalipedagoginen seura jakoi kolmannen kerran sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinnon Sosiaalipedagogiikan päivillä Mikkelissä perjantaina 7.4.2017. Palkinto myönnetään sosiaalipedagogiikkaa ansiokkaasti esiintuovalle ja kehittävälle pro gradu -tutkielmalle ja amk-tutkinnon opinnäytteelle. Seura jakaa palkinnon vuosittain.
Pro gradu -tutkielmien sarjassa sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinnon sai Tapani Kokkonen Itä-Suomen yliopiston sosiaalipedagogiikan pääaineeseen tekemästään gradusta Aito dialogi ja kommunikatiivinen toiminta. Täyttä vuorovaikutusta etsimässä. Kokkonen tutki hyvän vuorovaikutuksen ja dialogisen suhteen perustavanlaatuisia tekijöitä analysoimalla Martin Buberin ja Jürgen Habermasin ajattelua. Analyysinsa perusteella Kokkonen määrittelee Buberin aidon dialogin yhteyden hetkeksi, joka ylittää kielivälitteisen vuorovaikutuksen. Habermasin teorian pohjalta hän esittää sanallisesti orientoituneen maailman ja kolmelle erilakiselle tasolle jakautuvan tietoisuuden rakenteen, jonka sisällä on mahdollista saavuttaa hyvä vuorovaikutus. Tutkimuksensa tuloksena Kokkonen kuvaa hyvän vuorovaikutuksen rakentumista sekä kielivälitteisen järjestelmän että luonnollisen aidon dialogin pohjalta, jotka molemmat ovat oleellisia hyvälle vuorovaikutukselle ja samalla koko inhimilliselle hyvinvoinnille.
Palkintotuomaristo kiitti Kokkosen gradun käsitteellisen tarkastelun kattavuutta, joka syventää käsitystä dialogisuudesta. Tuomariston mukaan työstä syntyy vaikutelma, että vaativa aihe on tutkijalle hyvin läheinen ja että hän on paneutunut siihen perusteellisesti ja syvällisesti. Työ lähettää viestin kasvatuksen ja opetuksen kentälle: dialogi tulisi nähdä kansalaistaitona.
Amk-opinnäytetöiden sarjassa sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinnon sai Saija Pellikka Humanistisen ammattikorkeakoulun nuoriso- ja järjestötyön koulutusohjelmaan tekemästään opinnäytetyöstä Minäpystyvyydestä mepystyvyyteen. Yhteisöllisyyden mahdollisuusrakenteet asumispalveluyksikössä. Opinnäytetyössä pohditaan yhteisöllisyyden ja osallisuuden mahdollisuuksia Asunto Ensin -periaatetta noudattavan asumispalveluyksikön asiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön lähtökohtana olivat institutionaalisen yhteisöllisyyden näkökulma ja osallisuuden tarkasteleminen yhteisöllisyyden yhtenä osatekijänä ja vahvistajana. Tavoitteena oli yksikössä asuvien ja päiväkeskuskävijöiden osallisuuden vahvistaminen ja sitä kautta hyvinvoinnin lisääminen. Toiminta- ja tutkimusmenetelminä olivat oppimiskahvilat, kysely, minä-tarinat ja SWOT-analyysi. Tutkimukselliseksi lähtökohdakseen Pellikka määritteli taistelevan tutkimuksen Studying up- eli ylöspäin tutkimisen periaatteen. Siinä tutkimusta ja kehittämistyötä tehdään alusta asti yhdessä ja osallistumiseen perustuen, jolloin tuloksia ei tarvitse erikseen juurruttaa ja vaikutukset ovat pitkäkestoisia. Prosessin tuloksena toiminnassa mukana olleiden tieto yhteisöllisyyden ja osallisuuden sisällöistä ja merkityksistä vahvistui ja monista kehitetyistä käytännöistä tuli osa toimintaympäristön arkea.
Pellikan opinnäytetyö sai palkintotuomaristolta kiitosta kattavasta aiheenvalinnan perustelusta ja käsitteiden määrittelystä, toiminnan kehittämismenetelmien monipuolisuudesta ja innovatiivisuudesta sekä pohdinnan kriittisyydestä. Tuomariston mukaan työ on menetelmillään toteuttanut tavoitettaan eli yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistamista.
Sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinto jaetaan joka kevät edellisen vuoden aikana hyväksytylle pro gradu -tutkielmalle ja amk-tutkinnon tai ylemmän amk-tutkinnon opinnäytetyölle. Työn teemaa ei ole rajattu, mutta sen tulee olla lähestymistavaltaan sosiaalipedagoginen, eli:
- työssä tarkastellaan jotakin sosiaalipedagogisesti merkittävää ilmiötä
- se liittyy selkeästi sosiaalipedagogiseen keskusteluun
- se tuo esiin sosiaalipedagogiikan teoriaa ja/tai käytäntöä kiinnostavalla ja uusia hyödyntämismahdollisuuksia avaavalla tavalla.
Ensi vuoden opinnäytepalkinto jaetaan keväällä 2018 Kemissä järjestettävillä Sosiaalipedagogiikan päivillä. Palkintoehdokkaiksi voi esittää vuoden 2017 aikana hyväksyttyjä opinnäytetöitä.
Lisätietoja
Elina Nivala
puheenjohtaja, Suomen sosiaalipedagoginen seura ry
elina(at)nivala.net
puh. 040 595 1169
Palkintotuomaristo 2017
Raija Väisänen
yliopistonlehtori (emerita), Itä-Suomen yliopisto
Tapio Salomäki
lehtori, Tampereen ammattikorkeakoulu